به کلینیک فوق تخصصی چشم پزشکی دکتر رضا رخشان خوش آمدید

آب مروارید فیکو امولسیفیکیشن بزرگسالان

آب مروارید به کدر شدن عدسی چشم اطلاق می شود که با افزایش سن ، احتمال دچار شدن به این ضایعه افزایش می یابد و فرد  احساس دو بینی در یک چشم ، دیدن هـاله در اطراف لامپ ها ، کاهـش دید در شب ، زرد شدن رنگها ، دیدن لبـه هاي صاف اشـياء بصـورت مواج يا منحـني و … پیدا می کند و بروز این بیمـاری هم بصـورت مادرزادی و هم بصورت اکتسابی امکان پذیر است و درمان دارویی موثری برای آن وجود ندارد و بهترین راه جراحی است.


در جراحی  آب مروارید ، عدسی  مصنوعی  جایگرین  عدسی کدورت یافته می شود.
روش مورد استفاده برای جراحی کاتاراکت ، تکنیک فیکو امولسیفیکاسیون  می باشد  و با استفاده از امواج اولتراسوند  ، عدسی معیوب خرد و عدسی کدر شده بیمار را ، از طریق برشی حدود 3 میلی متری از چشم خارج نموده و یک عدسی مصنوعی شفاف  تا شونده ( لنز مصنوعی) جایگزین آن می شود این عمل حدوداً 10 تا 15 دقیقه به طول می انجامد و  معمولاً نیاز به هیچگونه بخیه و بیهوشی عمومی نیست و با بی حسی موضعی امکان پذیر است.

بندرت و زمانی که آب مروارید خیلی رسیده و سخت شده باشد ، خرد کردن عدسی معیوب بوسیله امواج اولتراسوند امکان پذیر نیست لذا  در این  حالت  ، هسته عدسی معیوب  را از طریق برش بیشتر ( 6 الی 10 میلی متر ) به صورت کامل از کپسول چشم خارج نموده و لنز مصنوعی را جایگزین می کنند و محل برش  های انجام شده نیز با بخیه اصلاح می گردد ، این تکنیک ، جراحی خارج کپسولی نامیده می شود.

از سایر روشهای مورد استفاده برای جراحی آب مروارید میتوان به تکنیک لنز کتومی  که بیشتر در خصوص آب مرواریدهای ناشی از صدمات و موارد مادرزادی ایجاد شده اند نام برد .

لیزر فمتو در عمل  آب مروارید :

این لیزر نسل جدید تری از روش فیکو بوده و در واقع مکمل آن می باشد .

قبل از شروع عمل جراحی با استفاده از لیزر فمتوسکند،  یک تصویر سه بعدی ازساختمان قرنیه، اتاق قدامی و عدسی چشم تهیه می‌شود که به کمک آن ، جراح می تواند  محل دقیق  تابش لیزر در قسمت‌های مختلف را مشخص نماید و این تصویر کمک می کند تا با استفاده از لیزر ، برش‌ها بدون نیاز به چاقوی جراحی (که با دقت و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به عمل فیکو همراه است) انجام پذیرد. نتیجه و کیفیت عمل با این تکنیک بهتر از روش فیکو می باشد.

عمل آب مروارید با احتمال بالای 95 درصد غالباً موفقیت آمیز بوده و تنها در سالهای بعد از عمل ممکن است ،کپسول خلفی تار شده و دید کاهش یابد که در این موارد می توان به راحتی به کمک لیزر و بصورت سرپایی درمان انجام شود.

مهمترین عارضه زودرس پس از جراحی آب مروارید ، التهاب و عفونت داخل چشمی است که علایم آن با بروز  درد ، ریزش اشک ، حساس شدن به نور ، کاهش دید همراه خواهد بود و بیمار می بایست در اولین فرصت به پزشک مراجعه نماید .

آب مروارید فیکو امولسیفیکیشن بزرگسالان
کارگذاری لنز داخل چشمی

نکات مورد توجه قبل از عمل جراحی آب مروارید :

  • داروها: با پزشک و جراح خود قبل از انجام عمل جراحی ، در خصوص داروهایی که مصرف می کنید مشورات نمایید.
  • غذا: شب قبل از جراحی شام سبک میل نموده و از پرخوری پرهیز نمایید و خوردن یک صبحانه سبک را مد نظر قرار دهید.
  • شستشوی چشمها: حمام نموده و پلک‌ها و مژه‌ها را شب قبل از عمل ، خوب بشویید و 48 ساعت قبل ازعمل ، از آرایش خودداری نمایید.
  • حفظ آرامش و دوری از استرس

نکات مورد توجه پس از عمل جراحی آب مروارید :

 

  • در خصوص نوع و نحوه فعالیت روزمره خود ، با پزشکتان مشورت کنید.
  • جهت جلوگیری از ایجاد یبوست و احتمال فشار به چشم ها، با وعده های غذایی خود، مقدار بیشتری سبزی، میوه و آب میل نمایید.
  • قطره ها را طبق دستور پزشک استفاده نمایید.
  • معاینه های کوتاه مدت و بلند مدت ، طبق دستور پزشک انجام پذیرد
عمل جراحی آب مروارید

مشاهده فیلم عمل جراحی فیکو امولسیفیکیشن بزرگسالان توسط دکتر رضا رخشان

جـهت کسب اطلاعات بـیـشـتـر و همـچنین دریافت مشاوره تخصصی در مـورد اسـتفاده از روش آب مروارید فیکو امولسیفیکیشن بزرگسالان تـوسـط دکـتـر رضا رخشان مـیـتـوانید از راه های زیر با ما در ارتباط باشید: