به کلینیک فوق تخصصی چشم پزشکی دکتر رضا رخشان خوش آمدید

تست میدان بینایی

آزمایش میدان دید برای اندازه گیری فقدان دید محیطی انجام می گردد. این آزمایش باید در فواصل منظم تکرار شود تا معلوم گردد آیا فقدان دید پیشرفت کرده یا ثابت مانده است. اگربه مشکل یا بیماری خاصی، مانند آب سیاه، مبتلا باشید، آزمایشات میدان دید بخش روتینی در مداوای شما خواهند بود.

کاربرد اصلی این تست برای تشخیص و پیگیری گلوکوم است. همچنین به تشخیص انواع بیماری های اعصاب چشم و مسیرهای بینایی در مغز کمک میکند. چنانچه پزشک شما این تست را برای تان توصیه کرده به این معنی است که به عصب چشم شما مشکوک میباشد، این شک میتواند به جهت مشکلات چشمی یا نورولوژیک باشد که مهم ترین و شایع ترین آنها افزایش فشار داخل چشم (مانند بیماری گلوکوم) ، آسیب های مسیر عصب بینایی، افزایش فشار مایع مغزی نخاعی و التهاب سرعصب چشم است. آزمون و تست بینایی را میتوان در معاینه بالینی با درخواست از بیمار برای زل زدن به یک نقطه ثابت و نگاه داشتن چشم، در حالی که شیئی مانند یک خودکار را مکان های گوناگون میدان بینایی وی حرکت میدهیم انجام داد

میدان دید به فضای قابل مشاهده اطراف شما اطلاق می شود، این شامل اجسام واقع در حوزه دید محیطی(جانبی) نیز می شود.

این آزمایش نقشه ای از میدان کامل دید ارائه می دهد. آزمایشات میدان دید به چشم پزشک شما کمک میکند تا نظارت کاملی بر هرگونه فقدان دید داشته باشد و بیماری ها و مشکلات چشمی را تشخیص دهد.

آزمایش میدان دید چگونه انجام می شود؟

این آزمایش به وسیله ابزار بزرگ و کاسه مانندی به نام دستگاه پریمتری انجام می شود. به منظور آزمایش هربار یک چشم، یکی از چشمان شما به طور موقت پوشانده می شود. شما را در مقابل دستگاه، بر روی صندلی راحتی، نشانده و از شما می خواهند تا مستقیم به نقطه ای ثابت ( هدف ثابت) نگاه کنید. رایانه  به طور تصادفی نقاطی نورانی را در اطراف پریمتر کاسه شکل می تاباند. هرگاه نوری را مشاهده کردید، تکمه نشانگر را بفشارید. بسیار مهم است که در طول آزمایش فقط به جلو نگاه کرده و سر خود را ثابت نگاه دارید.با چشمان خود به دنبال نقاط نورانی نگردید، صبر کنید تا در میدان دید جانبی شما ظاهر شوند. تاخیر در مشاهده یک نقطه نورانی الزاما به معنی این نیست که میدان دید شما آسیب دیده است.

اگر در طی آزمایش نیاز به استراحت داشتید، به تکنیسین اطلاع دهید تا او آزمایش را قطع کرده و پس از آمادگی شما آن را ادامه دهد.

چشم پزشک نتایج آزمایش را تفسیر کرده و با شما در میان می گزارد.

انواع آزمایشات میدان دید

دو روش اصلی انجام این آزمایش عبارتند از:

هدف های متحرک: هدف های نورانی از جایی که نمی توانید ببینید( فراتر از میدان دید شما) به سمت مرکز دید شما حرکت می کنند تا جایی که شما قادر به دیدنشان شوید.به محض ظاهر شدن این هدف ها در میدان دیدتان، تکمه نشانگر را بفشارید.

هدف های ثابت: به جای هدف هایی که در میدان دیدتان حرکت می کنند، هدف های ثابت به طور ناگهانی در نقاط مختلف صفحه ظاهر می شوند. هنگامی که این اهداف ظاهر شدند، تکمه نشانگر را بفشارید.

اهمیت آزمایشات میدان دید در چیست؟

در اصل، آزمایشات میدان دید به چشم پزشک کمک می کنند تا مشکلات چشمی، عصبی، یا مغزی را تشخیص دهند. این مشکلات عبارتند از:

  • فقدان بینایی،
  • آب سیاه،
  • مشکلات شبکیه( لایه ای از سلول که در پشت چشم قرار دارد)،
  • شرایط نورولوژیک( عصبی) دیگر از جمله تومورهای مغزی، ام اس و افزایش فشار داخل جمجمه.

با تست میدان دید علاوه بر اینکه میتوان به وجود اشکال و آسیب در میدان پی برد ، در معاینات دوره ای هم میتوان به پیشرفت و یا کنترل آسیب به میدان دید و نتیجتأ کنترل و یا پیشرفت بیماری پی برد . تست میدان دید در اندازه های متفاوت شامل 30 درجه ، 24 درجه و نهایتأ 10 درجه که دید مرکزی میباشد ، قابل اندازه گیری میباشد که انجام هر کدام از این تستها با توجه به وضعیت آسیب عصب و تشخیص پزشک مربوطه انجام میگیرد .

جـهت کسب اطلاعات بـیـشـتـر و همـچنین دریافت مشاوره تخصصی در مـورد اسـتفاده از روش تست میدان بینایی توسط دکـتـر رضا رخشان مـیـتـوانید از راه های زیر با ما در ارتباط باشید: