به کلینیک فوق تخصصی چشم پزشکی دکتر رضا رخشان خوش آمدید

عمل جراحی ترابکولکتومی

عمل جراحی ترابکولکتومی ، متداول ترین عمل جراحی غیر لیزری جهت کاهش فشار داخل چشم و درمان گلوکوم ( آب سیاه ) می باشد . در این روش جراحی ابتدا ملتحمه چشم کنار زده شد و در نزدیکی قرنیه چشم و بر روی کانال شلم ( کانال خارج کننده مایع از چشم ) یک لایه از بافت صلبیه چشم کنار زده شده و در بالای اتاق قدامی چشم با برداشتن بافتها ، دریچه ای به سمت اتاق قدامی چشم باز میشود . این دریچه نقش مجرایی جهت خروج مایع از چشم و کاهش فشار داخلی چشم ایفا می نماید . پس از این مرحله لایه صلبیه ایجاد شده با بخیه در دو گوشه به محل اولیه خود فیکس میگردد . این دو بخیه به گونه ای انجام میشود که در صورت لزوم قابل برداشت باشند . 

جراحی ترابکولکتومی

در پایان ملتحمه نیز به محل اولیه خود بخیه میگردد . در این روش عمل جراحی ، مایع داخل چشم از طریق کانال ایجاد شده به سطح زیر ملتحمه هدایت شده و در این مکان تجمع یافته و به کاهش فشار چشم کمک مینماید و بصورت برجستگی کوچکی ( Bleb ) در قسمت بالای چشم خود را نشان میدهد که معمولأ بصورت ظاهری هیچ مشکلی ندارد . در یکماه اول پس از عمل جراحی بیمار در فواصل نسبتأ کوتاه ویزیت شده و وضعیت فشار چشم ، نشت مایع ، و کیسه حاوی مایع ( Bleb ) بررسی شده و در صورتیکه احتیاج به برداشتن بخیه ( برقراری بیشتر خروج مایع ) ، و یا تزریق داروی ضد فیبروز و چسبندگی بافتی ( جهت حفظ Bleb در اندازه و وضعیت مناسب ) وجود داشته باشد ، توسط پزشک در همان مطب انجام می گردد . پس از ماه اول و خصوصأ ماه دوم عمل جراحی که شرایط پایدارتر میگردد فواصل معاینه نیز بیشتر خواهد شد . در بیمارانیکه تحت عمل جراحی ترابکولکتومی قرار گرفته اند ، داروهای ضد گلوکومی که قبلأ مصرف میکرده اند قطع شده و معمولأ با عمل جراحی فشار چشم کنترل میگردد . در بعضی از بیماران ممکن است کاهش فشار جهت وضعیت عصب بینایی آن چشم مناسب نباشد که میتوان با تجویز یک و یا دو دارو به فشار چشم مناسب رسید . در عده ای از بیماران ممکن است که پس از گذشت زمان دریچه ایجاد شده بدلیل واکنش طبیعی بدن بسته شود که بسته به شدت آن گاهی میتوان بصورت سرپایی در مطب بوسیله لیزر یاگ ( Yag Laser Goniopuncture ) این دریچه را مجدد باز کرد و در شرایطی که این کار موفقیت آمیز نبود میتوان با عمل جراحی مجدد در همان محل اولیه و یا در یک نقطه متفاوت و در نهایت کارگذاری شانت داخل چشمی به کنترل مناسب فشار چشم رسید .

 

مشاهده فیلم عمل جراحی ترابکولکتومی

جـهت کسب اطلاعات بـیـشـتـر و همـچنین دریافت مشاوره تخصصی در مـورد روش های درمان گلوکوم تـوسـط دکـتـر رضا رخشان مـیـتـوانید از راه های زیر با ما در ارتباط باشید: